AML og KYC

AML og KYC står for Anti-money Laundering og Know Your Customer, hvilket er et sæt EU regler, der skal følges af alle virksomheder der arbejder i finansielle og på anden måde reguleret industrier.

Kend din kunde og anti hvidvaskning politik
Noram IvS arbejder aktivt for at forebygge hvidvaskning, terrorfinansiering og anden ulovlig aktivitet. Ligeledes følger vi standarder for identifikation af vores kunder (KYC).

Vi forbeholder os ret til at kræve yderligere identifikation af dig som kunde, kontakte dig via telefon eller på nogen anden måde indhente oplysninger om dig som kunde.

Information vil også kunne indhentes fra offentlige kilder før en transaktion er godkendt.

Vi forbeholder os ret til at annullere en ordre og tilbageholde midler, hvis vi mener, at der er en betydelig risiko for vores services bliver brugt til ulovlige aktiviteter i overensstemmelse med vores interne regler og bestemmelser.

Hvornår kræver vi yderligere identifikation af dig og hvorfor? (formål)
Vi kan til enhver tid kræve yderligere identifikation af dig som kunde, men dette vil typisk ske ved køb for og især udbetaling af større beløb.

Dette skyldes ikke kun at vi sikre os mod fejlagtigt at udbetale værdien af dine bitcoin til den forkerte, men også at vi pr. lov skal indhente disse oplysninger, så de kan indhentes af de relevante myndigheder med en dommerkendelse, fx. i forbindelse med en anti-terror eller hvidvaskning sag.

Hvordan indhenter og opbevare vi persondata? (metode)
Vi bruger SMS verificering, til at bekræfte køb for og udbetaling af mindre beløb. Ved udbetaling af større beløb, benytter vi NemID verificering, i det omfang det er muligt og tilstrækkeligt. Dette skyldes at vi ikke skal opbevare personfølsom data samt at det er nemt for kunden, da de fleste i forvejen bruger NemID til fx. deres netbank, af samme årsag.

Hvis ikke SMS verificering eller NemID er tilstrækkeligt, kan vi kræve at kunden indsender billedlegitimation (fx. billede af pas og kørekort) samt dokumentation for adresse (fx. en regning for varme eller vand).

I det omfang at vi opbervare personfølsom data sker det i overensstemmelse med god databehandlingsskik (persondatalovens § 5, stk. 1). Dette indebærer, at vi overholder reglerne i loven, såvel i ånd som bogstav.

Gå til forsiden